Oszustwa w bankach są coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrywania

Deloitte.

Financial Crime:

See it first. See it through.

Oszustwa w bankach są coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrywania

Oszustwa w bankach są coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrywania – taka konkluzja pojawiła się podczas ostatniej debaty eksperckiej zorganizowanej przez miesięcznik Bank „Zarządzanie ryzykiem nadużyć i oszustw finansowych – niewidzialny problem, którym trudno zarządzać”, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji finansowych.

Wprowadzeniem do dyskusji były przywołane przez Rafała Turczyna, Lidera Zarządzania Ryzykiem Nadużyć i Ekspertyz w Sprawach Spornych Deloitte, słowa wypowiedziane ponad 100 lat temu przez jednego ze znanych twórców literatury amerykańskiej Marka Twaina, głoszące, że cnota nie cieszyła się nigdy takim uznaniem jak pieniądze. W praktyce słowa te niestety również dzisiaj określają często mentalność służb związanych z procesem obsługi klienta i sprzedażą. „I o ile możemy mówić, że banki posiadają procedury i zabezpieczenia, które co do zasady zapobiegają współpracy z osobami mającymi na celu dokonanie wyłudzenia – fraudu zewnętrznego, o tyle problem nadużyć wewnętrznych pracowników sprzedaży oraz obsługi klienta pozostaje często trudny do szybkiej identyfikacji i skutecznego przeciwdziałania” – zwraca uwagę Rafał Turczyn.

W trakcie debaty potwierdzono, że tradycyjne techniki polegające na przeglądzie dokumentacji transakcji finansowych nie wykazują dzisiaj wymaganej skuteczności w przeciwdziałaniu nadużyciom wewnętrznym oraz coraz częściej stawia się na nieszablonowe podejście wykorzystujące umiejętności analizy danych, w tym analizy behawioralne. Podkreślono również wciąż istotną potrzebę współpracy międzybankowej, jako niezbędnego narzędzia do skutecznej walki z przestępcami.

Niebagatelna jest również rola samych zarządów w sygnalizowaniu braku tolerancji dla nadużyć oraz udziału komórek bezpieczeństwa w zakresie propagowania kultury „zero tolerancji dla nadużyć” w organizacjach bankowych.

„Aktywność zarządów w zakresie przeciwdziałania nadużyciom, jak również kierunek wyznaczony przez obecnych szefów działów bezpieczeństwa posiada charakter często indywidualny, uzależniony również od posiadanych zasobów czy narzędzi, co powoduje zupełnie różny stopień zabezpieczenia organizacji bankowych. Może się zdarzyć, że zjawisko o tej samej skali finansowej może być postrzegane w różny sposób ze względu na osiągnięty w danej organizacji poziom widzialności problemu” – podkreśla Rafał Turczyn.

Więcej informacji o debacie można odnaleźć na łamach kwietniowego miesięcznika finansowego „Bank.

Zachęcamy również do zapoznania się z wcześniejszym artykułem dotyczącym omawianej problematyki: Nadużycia w obszarze sprzedaży i obsługi klienta w telekomach oraz instytucjach finansowych.

 

Podobne wpisy

Komentarze 1


    Warning: call_user_func(mytheme_comment) [function.call-user-func]: First argument is expected to be a valid callback in /wp-includes/class-walker-comment.php on line 174

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *