Efektywny program compliance – Sektor

Podstawowym czynnikiem wpływającym na rodzaj i charakter wyzwań związanych z obszarem zgodności jest sektor, w jakim funkcjonuje firma. Otoczenie biznesowe – klienci, konsumenci, konkurencja, partnerzy biznesowi, cykle badań i życia produktu; otoczenie prawne – koncentracja ustawodawcy na zagadnieniach sektorowych, ilość i dynamika zmian regulacyjnych będą determinowały to z czym zmagać się będą compliance officer’owie. Co więcej firmy z jednego sektora będą stawiały czoła tym samym problemom. Zapewne można by postępować tak jak „cała reszta” tylko, czy to wystarczy? Czy pozwoli to mojej firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną? Czy stosowane przez konkurencję rozwiązania są oby najlepsze dla mojej organizacji?

Aby móc odpowiedzieć na powyższe pytania należy rozpocząć od…zadania kolejnych. Musimy ocenić aktualny stan zarządzania ryzykiem niezgodności, porównać się do innych, ocenić co robimy dobrze, lepiej, a co gorzej. I dlaczego. Jak nasza konkurencja reaguje na zmieniające się otoczenie, a co robimy my?

W dzisiejszych, silnie rozwiniętych, organizacjach zarządy nierzadko nie mają pełnych informacji o środowisku, w jakim funkcjonuje biznes lokalnie.

Zadając prawidłowe pytania uzyskamy niezbędne odpowiedzi. Należy jednak pamiętać by pod uwagę brać cały sektor i jego otoczenie biznesowe, a do porównania wybrać firmy o podobnym rozmiarze i dynamice rozwoju.

Niezależnie od sektora, w jakim działa firma, zawsze znajdzie się miejsce na zarządzanie zgodnością, które będzie czymś więcej, niż tylko spełnieniem wymogów regulacyjnych. Proaktywne podejście do zarządzania zgodnością pozwala na wytyczanie ścieżek najlepszych praktyk, w przeciwieństwie do próby nadążenia za zmianami.

Współautor: Michał Kozioł

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *