Czy banki wciąż mają problem z wyłudzeniami kredytów?

Deloitte.

Financial Crime:

See it first. See it through.
Bazując na ostatnio pojawiających się informacjach można stwierdzić, że wyłudzenia kredytów w bankach są rosnącym problemem. Mechanizm wyłudzania często opiera się na wykorzystaniu skradzionych lub podrobionych dokumentów tożsamości w celu pozyskania korzyści finansowych.

Raport infoDOK o dokumentach zastrzeżonych w II kwartale 2014 r. stanowi, że łączna kwota prób wyłudzeń kredytów wyniosła 108,5 miliona zł. W tym okresie odnotowano 2 182 próby wyłudzeń, co pokazuje rosnący trend obserwowany na przestrzeni minionych dwóch lat. Równocześnie w II kwartale 2014 r. zastrzeżono 33 tysiące dokumentów tożsamości, czyli 15% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Kwota największej udaremnionej próby wyłudzenia kredytu w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniosła 25 milionów zł.

„Niestety praktyka pokazuje, że w udanych wyłudzeniach biorą udział również  sami pracownicy banków ułatwiający autoryzację sfałszowanych dokumentów identyfikacyjnych lub osób niewiarygodnych. Umiejętne prowadzenie złych kredytów przez osoby wewnątrz banku wspiera często utratę wymaganej czujności samej instytucji finansowej. Tam, gdzie bank oszczędza dzisiaj na rozwoju proaktywnego zabezpieczenia przed nadużyciami, tam wcześniej czy później na tym straci. Taka jest reguła, bo chęć szybkiego zarobku w społeczeństwie pozostaje wciąż wysoka, a niewykrywany przez dłuższy czas duet przestępcy z pozornie zaufanym pracownikiem w dość prosty sposób może spowodować  finansową stratę w każdej organizacji ” – podkreśla Rafał Turczyn.

Udostępnij
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn52Share on Google+2

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *